“Onze kracht is mensen weer zelf het stuur in handen te geven” Sanne van den Top en Lieke Versluis vertellen over Thuisbegeleiding van Santé Partners.

Er zijn mensen die zich niet kunnen redden in hun thuissituatie. Ze zijn eenzaam, hebben geen familie of netwerk of dementie speelt een rol. Levensproblematiek kan ook een oorzaak zijn dat mensen vastlopen: een scheiding, verlies van een baan of ziekte. Thuisbegeleiding van Santé Partners helpt ze met hele praktische zaken. “Adviezen van zorgverleners vertalen we naar de praktijk en we begeleiden de cliënt ze toe te passen”, vertelt Sanne van den Top. “Tijdens ons werk hebben we regelmatig contact met huisartsen, fysiotherapeuten, mantelzorgers en andere (hulp)instanties”. Juist daarom is Lieke Versluis zo blij met Heuvelrug Gezond: “Want niet alleen wij, maar ook de cliënt is gebaat als wij korte lijnen hebben met andere zorgverleners”.

Zo ontstond het idee de fysiotherapeut te vragen patiënten, die daar moeite mee hebben, te helpen met activering.

“De meesten mensen komen met een enkelvoudige vraag binnen”. Lieke geeft als voorbeeld dat ze hun administratie op orde willen hebben of dat ze niet uitkomen met hun budget. “Wij kunnen met ze mee naar de supermarkt gaan en/of samen de uitgaven op een rij zetten”. Natuurlijk zijn er veel meer voorbeelden, maar waar het op neer komt, is dat de thuisbegeleider helpt structuur aan te brengen in allerlei dagelijkse bezigheden, sociale contacten stimuleert en praktische ondersteuning biedt bij huishoudelijke, verzorgende en opvoedkundige taken. “Wij leggen uit hoe iemand het kan doen en laten de cliënt het daarna zelf doen”.

Het kan ook voorkomen dat de problematiek niet direct duidelijk is. “Daar proberen we dan achter te komen en waar nodig de cliënt bij instanties als Humanitas of Inloopspreekuur Grip op Geld aan te dragen. Soms is er een vrijwilliger of een buurman die kan helpen”. Sanne vindt het belangrijk om dan een poosje mee te lopen om even vinger aan de pols te houden of het de goede kant op gaat. “We proberen zo goed mogelijk in te schatten hoe lang iemand hulp nodig heeft”. Want als de cliënt te snel weer alles zelf moet doen, terwijl hij of zij er eigenlijk nog niet aan toe is, loopt het spaak. “Wij proberen dat voor te zijn”, zegt Sanne. De Thuisbegeleiders moeten dus goed kijken we ze tegenover zich hebben zitten: het is echt maatwerk!

Lieke is al een tijdje bezig om de lijnen tussen zorgverleners korter te maken. “Ik hoorde over Heuvelrug Gezond en hoe ze zorgverleners verbinden, maar ook dat ze leuke scholingen en trainingen aanbieden”, Lieke is er heel enthousiast over. Wekelijks kijken zij en haar collega’s op de website. “In Leersum hebben we al een hometeam”. Dat werkt goed. Ze vindt het mooi dat er in Doorn sinds het begin van dit jaar een maandelijkse netwerklunch is. “Een laagdrempelige manier om collega’s in de zorg te leren kennen”. Sanne en Lieke hebben Doorn en Maarn als werkgebied. “We zijn druk aan het puzzelen hoe we dat in Maarn ook voor elkaar kunnen krijgen”. Het is zoveel makkelijker elkaar te helpen als je van elkaar weet wat je doet. Als voorbeeld vertelt ze dat onlangs dagbesteding belde over een cliënt die gevallen was en klaagde over pijn. “Wij hebben contact opgenomen met de huisarts en de nodige acties in gang gezet”.

Lieke werkt negen jaar bij Santé Partners (voorheen Vitras). “Ik ben blijven plakken omdat ik mijn werk leuk vindt”. De mens achter het gedrag zien en daar op aan haken, vindt ze reuze interessant. Met name mensen met psychiatrische klachten. “Mensen weten dat ze naar de huisarts of fysiotherapeut moeten voor lichamelijke klachten en naar een psycholoog voor mentale klachten. Maar waar moeten ze heen voor alles wat er tussen zit?” Thuisbegeleiding springt precies in dat gat. “Daarnaast doen wij ook bemoeizorg”. Als iemand niet goed voor zichzelf kan zorgen of in de war is, dan wordt Thuisbegeleiding ingeschakeld om te kijken of ze binnen kunnen komen: meestal gaat het om een melding, die bij de Gemeente, politie of huisarts gedaan is.

Sanne komt voornamelijk bij cliënten met reguliere vragen: vaak wat minder langdurige trajecten. “Door kleine stapjes te nemen, leer ik mensen weer de regie over zichzelf te nemen”. Zo kunnen ze voorkomen dat mensen te afhankelijk van ze worden. Natuurlijk lukt dat niet altijd, want het is lastig om mensen met dementie of een verstandelijke beperking weer op eigen benen te krijgen. Sanne heeft soms het idee dat ze niks doet, maar bij evaluaties ontdekt ze hoe belangrijk haar hulp is voor de mensen. “Ze kijken altijd uit naar je komst”. Dat vindt ze wel mooi om te merken.

Lieke: “Het is onze kracht om de stille motor te zijn”. Mensen houvast te geven en stapsgewijs vooruit te duwen, zodat ze op eigen kracht verder kunnen. “Je komt in iemands hele leven, dat maakt ons werk wel bijzonder”. En als het moment gekomen is om afscheid te nemen, omdat ze niet meer nodig zijn, is het soms even schrikken. Maar dat is van korte duur, want de voldoening overheerst als iemand zelf weer het heft in eigen handen heeft.

Tekst: Babs Bouwman