Digitale zorgdiensten worden steeds meer gebruikt om te communiceren met patiënten en tussen zorgverleners. Dat is ook belangrijk om de toegang tot zorg en kwaliteit van zorg op peil te kunnen houden. Er zijn mensen die moeite hebben om deze ontwikkelingen bij te benen. Bijvoorbeeld omdat ze niet goed weten waar het over gaat, het moeilijk vinden, bang zijn om fouten te maken of omdat ze gewoon niet weten wat ze er aan hebben. Dat geldt niet alleen voor patiënten, maar ook voor praktijkmedewerkers.
Blijven leren
Doordat er steeds nieuwe digitale mogelijkheden ontwikkeld worden geldt eigenlijk voor iedere zorgverlener en inwoner dat digitaal bijblijven noodzakelijk is.
Inwoners kunnen zelf aan de slag met behulp van de digitale zorglessen op Home – DigiVitaler en zij kunnen terecht in de bibliotheek. Online in de virtuele bibliotheek of bij de digitale inloop of het digicafé in het dorp. Bekijk hier het programma in de verschillende dorpen.
Om patiënten hierover te informeren kan deze informatie bijvoorbeeld in een nieuwsbrief, op de praktijkwebsite en op het wachtkamerscherm getoond worden. Maar het komt het beste over als het in gesprek met de patiënt genoemd wordt. Meer informatie bij taalhuis@bibliotheekzout.nl.
Digivaardig in de zorg bied zorgverleners met een zelfscan de mogelijkheid om te testen welke digitale vaardigheden voldoende zijn en welke bijgeschoold kunnen worden. Voor elk onderdeel zijn er gratis online modules beschikbaar.
Ben je in voor een meer speelse aanpak, dan kan je ook de Teamquiz doen per onderdeel.